Vores Feriebilleder

Tilbage

Vores ferie i Alcudia-bugten på Mallorca i 2007 var den første ferie som vi nogensinde har holdt uden børn. Vi gav hinanden denne ferie i anledning af vores 10 års dag. En ferie vi aldrig glemmer !

Karin havde aldrig prøvet at flyve før, så for hende var det en nervepirrende start på ferien, men da vi først var oppe, så faldt hun alligevel for udsigten med den flotte morgensol over skyerne.

Da vi efter en lang varm bustur ankom til hotellet, ventede der os denne udsigt fra vores lejlighed. Det kan bare ikke blive bedre.

Vores lejlighed havde en lille altan, hvor vi spiste frokost og hyggede os om aftenen efter solnedgang. Den smukke udsigt til poolen og byen er ubeskrivelig.

Den første og den sidste aften spiste vi på en virkelig god restaurant, hvor vi fik den traditionelle spanske Paella, med skaldyr og forskelligt slags kød. Det smagte himmelsk. Den første aften gav restaurantens os champagne og den sidste aften en arrivaderchi-snaps, som de kaldte en "vitaminpille"

Stranden i Alcudia-bugten er suveræn. Pæn, altid ren og enorm stor. Livreddertårnet var altid bemandet og det var kun når det grønne flag var hejst, at det var helt sikker at gå i vandet.

Også om aftenen var udsigten malerisk

Vi tilbragte dog for det meste hviletiden ved poolen, med kolde drinks og som på billledet pletvis skygge.

Ved poolen var der også en lille  frokost-cafe, hvor vi fik Mallorkinske sanwich, med noget specielt skinke, ost og olivenolie.

Alle vore morgenmåltider blev indtaget ved poolen. Hver morgen fødte der os en stor international buffet med alt hvad hjertet kunne begære og vores yndlingsspise: frisk frugt

Hvis vi skulle rundt i byen kunne vi tage en bybus, hvis vi altså gad vente på en. Men vi kunne altid få en hestevogn, for de kørte overalt hele tiden, de kostede bare 25 euro for en halv time.

Vi tog på en udflugtstur til det gamle Alcudia by. Den er kendetegnet ved de smalle stræder og en gammel bymur, der omkranser hele Alcudia bymidte. I dag kan man komme op og gå på bymuren og som Karin tage et hvil i et af de mange skydehuller

På en udflugt til den sydlige del af Mallorca var vi ude at køre i bjergene med et gammelt tog fra 1920. Det var en "rystende" og ind imellem nervepirrende oplevelse, når vi gang på gang kørte på kanten af afgrunden og i lange kulsorte tuneller.

Over alt, selv i den mindste baggård voksede der enten oliventræer, figentræer,  eller som her citrontræer.

I byen Soller, på Mallorca's sydlige kyst er det ikke tilladt at køre med bil i byen. Derfor er det mest benyttede transportmiddel denne gamle sporvogn.

På vej tilbage til Alcudia kørte vi gennem bjergene i bus og kom forbi dette fantastiske udsigtspunkt over Middelhavet.

Under udsigtspunktet lå denne sagnomspundne halv-ø. Sagnet fortæller at hvis man ønsker at skifte køn skal man kravle igennem hullet i spidsen af klippen.

På Mallorca er der forbud mod byfornyelse i moderne stil. Det er også langt fra alle der har vaskemaskine. Denne ældre dame var i gang med at vaske i byens offentlige vaske-brønd.

Tilbage på stranden i Alcudia bugten havde en lokal lavet dette stranduhyre af sand. Hver aften lavede han et nyt og så kunne forbipasserende beundrere give en skilling.

Vi havde selvfølgelig købt souvenier til vores børn og Selina måtte bare have denne smukke flamingo-kjole

Vi blev aldrig trætte af de fantastiske palmer, der nærmest lignede ananaser.

Desværre endte ferien alt for hurtigt og Spies' slogan: "ferien du ikke vil hjem fra" holder stik.

Solbrændte men ikke ferie-mætte måtte vi vende tilbage til det "kolde" nord, med drømmen om en skønne dag at komme tilbage til Alcudia-bugten på Mallorca's nordkyst.